Vanliga frågor

Nedan hittar ni svaren på våra mest förekommande frågor.
Hittar ni inte vad ni söker efter kontakta oss via vår kontakta oss sida.

Tjänsten

  • Explicit AB använder de säkraste systemen som finns att tillgå på marknaden och all data skickas krypterat.

    Vi följer de lagar som gäller för registrering och identifiering på internet och systemets plattform

    bygger på samma teknik som används av banker och myndigheter.

    Allt detta gör att vi kan garantera dig absolut högsta säkerhet så att du kan känna dig trygg när du använder ExplicitPay.

  • Om det har skett en obehörig debitering från din Swish eller en utställd faktura måste du direkt

    meddela detta till din bank för att spärra ditt BankID och reklamera det aktuella köpet.

    ExplicitPay rekommenderar även att man polisanmäler denna typ av händelse.

    Om det har skett en obehörig transaktion/händelse måste du direkt meddela detta till ExplicitPay kundtjänst.

  • Ja, ExplicitPay kräver BankID signering på samtliga swish och faktura köp för att garantera säkerheten för säljare och köpare.

  • ExplicitPay erbjuder för närvarande möjligheten att betala med faktura och swish hos våra samarbetspartners.

  • Det finns lagar som reglerar all handel på internet och beskriver hur den ska gå till.

    • För handel mellan privatpersoner är det Köplagen som gäller.

    • För handel mellan företag och privatpersoner gäller Konsumentköplagen.

    • För handel mellan två företag gäller Köplagen.

    • För köp på internetauktioner gäller Distans- och hemförsäljningslagen.

    Ovanstående lagar och riktlinjer kompletteras med egna villkor om båda parter har godkänt dessa.

    För mer information om konsumenträttsliga frågor, se konsumentverkets hemsida.

  • PEP står för ”Person i politiskt utsatt ställning”.

    Om du under de senaste 18 månaderna varit en PEP eller en känd medarbetare eller familjemedlem till en PEP, innebär det att vi måste begära mer information om dig, för att bättre kontrollera och

    bedöma risken utifrån ett penningtvättsperspektiv.

    Med politiskt utsatt ställning avses personer som innehar, eller har innehaft någon av följande befattningar: stats- eller regeringschefer; ministrar samt vice och biträdande ministrar; parlamentsledamöter; domare i Högsta domstolen, konstitutionell domstol eller i andra rättsliga

    organ på hög nivå vilkas beslut endast undantagsvis kan överklagas; högre tjänstemän vid revisionsmyndighet eller tyrelseledamot i centralbankens styrande organ; ambassadörer,

    beskickningschefer eller höga officerare i försvarsmakten; personer som ingår i statsägda företags förvaltnings-, lednings- eller kontrollorgan.

    Med känd medarbetare avses en person som, enligt vad som är känt eller finns anledning att förmoda, tillsammans med en person med ovanstående befattning, är verklig huvudman till en juridisk person eller juridisk konstruktion, eller som på annat sätt har eller har haft nära affärsförbindelser med en sådan person. Det kan också röra sig om en person som är ensam verklig huvudman till en juridisk person eller juridisk konstruktion som, enligt vad som är känt eller finns anledning att förmoda, upprättats till förmån för en person med ovanstående befattning.

    Med familjemedlem avses maka eller make, registrerad partner eller sambo, barn och deras makar, registrerade partner eller sambor, samt föräldrar.

  • Sanktionslistor är register som innehåller namn på individer, organisationer och länder som är

    underlagda ekonomiska och juridiska restriktioner. Dessa listor sammanställs av olika internationella och nationella myndigheter, såsom FN, EU, USA:s finansdepartement och andra regeringar, och används för att genomföra och upprätthålla internationella sanktioner.

    Syftet med sanktionerna kan variera, men de införs ofta som svar på handlingar som anses vara hot mot internationell säkerhet, mänskliga rättigheter, demokrati eller andra globala normer.

    Sanktionerna kan innebära förbud mot handel, finansiella transaktioner, reserestriktioner eller andra ekonomiska och juridiska begränsningar.

    Företag och finansiella institutioner är skyldiga att regelbundet kontrollera dessa sanktionslistor för att säkerställa att de inte genomför affärer med personer eller enheter som finns med på listorna.

Betalning mot faktura

  • En faktura är ett dokument som utfärdas av en säljare till en köpare. Den beskriver detaljer kring en

    affärstransaktion och inkluderar information om de varor eller tjänster som har levererats, deras

    priser, den totala kostnaden, samt de villkor som gäller för betalningen.

    På en faktura finner man typiskt information som företagets kontaktuppgifter, fakturanummer,

    datum, förfallodatum för betalningen, samt specifikation och prissättning av de köpta produkterna

    eller tjänsterna.

  • ExplicitPay erbjuder köparen att betala sin faktura via bankgiro eller IBAN.

    Bankgiro:

    1. Logga in på din internetbank.

    2. Välj alternativet för att göra en betalning och ange mottagarens bankgironummer.

    3. Fyll i det belopp som ska betalas och inkludera fakturanumret i meddelandefältet för att

    säkerställa att betalningen matchas korrekt mot din faktura.

    4. Bekräfta och genomför betalningen.

    IBAN (för internationella betalningar):

    1. Logga in på din internetbank och välj alternativet för internationell betalning.

    2. Ange mottagarens IBAN-nummer och bankens BIC/SWIFT-kod.

    3. Fyll i betalningsbeloppet och inkludera fakturanumret i referensfältet för att underlätta korrekt

    bokföring av din betalning.

    4. Bekräfta och genomför betalningen.

  • Ja det går att förlänga ditt förfallodatum för att göra detta behöver du kontakta ExplicitPay kundtjänst

    och beskriva ditt ärende.

    ExplicitPay tar ut en kostnad på 80kr på en ny faktura.

  • Du har normalt 14 dagar på dig att betala fakturan från det din order har skickats.

    Enstaka säljare erbjuder längre faktura tider på sin webbplats mellan 30-60 dagar, detta framgår vid ditt köp.

  • Det sker alltid en kreditkontroll vid köptillfället, om kreditkontrollen inte går att utföra eller om

    kontrollen visar att du inte är kreditvärdig för orderbeloppet så nekas köpet.

    Om du skulle bli nekad kan du välja att betala med swish.

    Har du frågor kring detta så är du välkommen att kontakta kundtjänst.

  • Det kan vara så att företaget som du har gjort returen till ännu inte har mottagit den.

    Kontakta företaget för att ta reda på om din retur är mottagen.

    Företaget kan då kreditera din order och faktura, i samband med det skickas en kreditfaktura per mejl

    till dig. Kontakta gärna vår kundtjänst om du behöver hjälp med detta.

  • Har du betalat fakturan de senaste dagarna så kan du bortse från påminnelsen. Om du vill vara helt

    säker på att vi har mottagit din betalning så är du välkommen att kontakta oss.

    Observera att det kan ta upp till 3 bankdagar för oss att se din betalning.

  • Troligtvis har säljaren valt att avbryta hela ordern. Fakturan kan också avbrytas automatiskt efter 60

    dagar om säljaren av någon anledning inte kunnat skicka ordern.

    Ta gärna kontakt med säljaren för mer information om varför fakturan har blivit avbruten.

Reklamation & retur

  • Om säljaren inte skickat varan och inte meddelat att varan har skickats inom sju arbetsdagar efter att betalningen registrerats återbetalas pengarna till angivit konto förutsatt att en tvist inte startats.

    Om säljaren har skickat varan men köparen inte fått den inom 10 dagar från avsändardatum har köparen rätt att ange varan som utebliven till ExplicitPay. Betalningen blir då låst tills köpare och säljare kommit överens om hur affären ska fortskrida. När parterna är överens kan den ena parten enkelt låsa upp betalningen till sin motpart.

    Vid behov kontakta ExplicitPay kundsupport för rådgivning. Säljaren är i enlighet med Köplagen ansvarig för att varan levereras till köparen.

  • Om varan inte överensstämmer med beskrivningen av det du har betalt för så har du möjlighet att

    reklamera varan. Tidsfristen vänds då till att köparen måste skicka returen inom 5 dagar från att

    reklamationen gjorts (köparen är ansvarig för att varan returneras till säljaren), och säljaren måste

    därefter godkänna eller neka returen inom 8 dagar från att returen är angiven som skickad. Ange

    även en tydlig beskrivning till varför du vill reklamera den vara du fått.

    OBS! Du får inte reklamera en vara ifall du ångrat ditt köp, t.ex. som ångervecka eller öppet köp, om

    inte säljaren är ett företag eller specifikt accepterat detta.

    Att tänka på: Vid leverans av felaktig vara ansvarar säljaren för att felet åtgärdas. Det kan ske genom

    återköp, utskick av ny vara, eller annan kompensation efter överenskommelse. Om levererat objekt

    överensstämmer med ert avtal är säljaren inte skyldig att acceptera ett återköp.

    Fraktskada: Avsändaren ansvarar alltid för att varan paketeras på ett fullgott sätt. Om en väl

    emballerad vara skadas under leverans kan mottagaren göra en reklamation till speditören för

    ersättning. Men om paketeringen, utifrån speditörens bedömning, skulle anses bristfällig är

    avsändaren skyldig att ersätta den skadade varan.

  • För att kunna kontrollera försändelsen fungerar det bäst med rekommenderad post (eller annat

    spårbart fraktsätt). Skulle något hända med varan under frakten kan den då spåras, och skulle det

    behövas bevis på att varan är skickad eller uthämtad så har du det.

    Kontakta gärna Postnord eller övriga fraktbolag för att se vad de erbjuder för lösningar.

    Var alltid överens om fraktsätt med köparen/säljaren innan varan skickas.

  • Skulle det uppstå en tvist i ett köp så ska köparen och säljaren i mesta möjliga mån diskutera fram en

    lösning. ExplicitPay hjälper också till att medla mellan parterna om det skulle behövas.

    Vid köp mellan privatpersoner gäller Köplagen.

    Vid köp mellan en privatperson och ett företag gäller Konsumentköplagen.

    Vid köp mellan två företag gäller Köplagen.

    Skulle tvisten vara svårlöst kan man vända sig till konsumentverket, juridiskt ombud eller

    motsvarande. Mer information om konsumenträttsliga frågor finns på konsumentverkets hemsida.

  • Efter en godkänd retur, reklamation eller när en tvist är löst, sker återbetalningen till samma

    betalningssätt som användes vid det ursprungliga köpet. Det är inte möjligt att få återbetalningen

    genom ett annat betalsätt än det som användes vid betalningstillfället.

  • Om köparen inte alls agerar inom sin tidsfrist på 8 dagar betalas pengarna ut till säljaren. Om köparen däremot reklamerar varan är denne skyldig att skicka varan i retur inom sin tidsfrist.

    Köparen återbetalas inte förrän du som säljare har fått tillbaka varan och godkänt returen.

    Du har rätt att neka returen om ni inte är överens varvid pengarna låses i ExplicitPay system och parterna får diskutera sig fram till en lösning. När parterna är överens kan den ena parten enkelt låsa upp betalningen till sin motpart.

    Vid behov kontakta Explicit Pay kundtjänst för rådgivning

Betalning mot Swish

  • Ja, när du betalar med Swish dras pengarna direkt från ditt bankkonto. Swish är en realtidstjänst för mobila betalningar som är kopplad direkt till ditt bankkonto via din bank.

    Så fort du bekräftar betalningen i Swish-appen och den är godkänd, överförs pengarna omedelbart till säljarens konto.

  • Efter att en retur har godkänts av säljaren kommer det överenskomna beloppet att återbetalas till ditt bankkonto via Swish. Återbetalningen sker omedelbart, vilket innebär att pengarna kommer att vara tillgängliga på ditt konto inom kort efter att säljaren har initierat överföringen.