Information

Allmänna villkor

Explicit AB, org. nr 559473-4567 (“Explicit”), tillhandahåller genom det särskilda företagsnamnet ”Explicit Pay” entjänst för förmedling av betalning vid handel med varor, tjänster och andra nyttigheter via handelsplatser på Internet (“Tjänsten”). Fysiska och juridiska personer som registrerar sig hos Explicit (“Användare”) kan genom Tjänsten göra betalningar till annan Användare. Användare kan både agera köpare och säljare i Tjänsten. Dessa allmänna villkor (“Villkoren”) ska tillämpas vid Användarens nyttjande av Tjänsten.

Definitioner

I dessa Villkor används utöver de i ingressen definierade termerna följande definitioner.

Tjänsten – Förmedling av betalning vid handel med varor, tjänster och andra nyttigheter via handelsplatser påInternet mellan två privatpersoner eller juridiska personer.

Explicit – Den verksamhet som Explicit AB bedriver i det särskilda företagsnamnet ”Explicit Pay” och somtillhandahåller Tjänsten. När det i text anges att avtal eller förbindelser ingås med Explicit Pay så avses Explicit AB.

Konto – Ett elektroniskt kontantfack där Användarens fordran på Explicit Pay noteras.

Användare – Fysiska och juridiska personer som registrerar sig hos Explicit Pay.

Särskilda villkor – Villkor för teknisk integration, Villkor för betalning och de övriga villkor som Explicit Pay vid varje tid tillämpar.

  • Explicit AB är en svensk leverantör av betaltjänster som är registrerad hos Bolagsverket underorganisationsnummer 559473-4567. Explicit har tillstånd från Finansinspektion för att erbjuda finansiella tjänster.

    Explicit AB har huvudkontor på Hulda Mellgrens gata 2, 421 32 Västra Frölunda, Sverige. E-post: info@explicitpay.se

  • Användare ansluter sig till Tjänsten genom att acceptera Villkoren och registrera ett Konto enligt Explicit Pay vidvar tid gällande rutiner och villkor. Förutom vad som anges i dessa Villkor kan ytterligare villkor och bestämmelserkomma att gälla för Tjänsten. Användare förbinder sig att uppmärksamma samt iaktta sådana villkor ochbestämmelser vid nyttjande av Tjänsten samt hålla sig uppdaterad om och iaktta förändringar i dessa. Brott motsärskilda villkor och bestämmelser för Tjänsten ska även anses utgöra brott mot dessa Villkor. Explicit Pay tillåter inte betalningar beträffande olaglig verksamhet eller verksamhet som strider mot Explicit Pay från var tid gällande Policy. För det fall att Användare använder sig av Explicit Pay för att betala eller ta emot betalning för denna typ avvaror/tjänster är detta att anse som brott mot dessa Villkor.

  • 3.1 Själva köpeavtalet beträffande det som betalningsförmedlingen avser ingås mellan två Användare som agerarköpare respektive säljare. Explicit Pay är inte part i denna relation.

    3.2 Explicit Pay har rätt att avvisa en överföring, till exempel om det finns anledning att anta att den skulle strida mot dessa Villkor, gällande lag, författning eller annan föreskrift. Explicit Pay ska utan oskäligt dröjsmål underrätta Användare om att överföringen avvisats.

    3.3 Om betalningen gäller en vara som ska hämtas av köparen är säljaren skyldig att upprätta köpkvitto inklusive ID-kontroll av köparen enligt Explicit Pays ”Mall för köpkvitto” för att betalningen ska vara giltig.

    3.4 Explicit Pay erbjuder fakturabetalning vid vissa typer av köp. För att kunna beställa mot faktura måste Användare ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas vid den kreditprövning som Explicit genomför vid köpet. Övriga villkor och avgifter för fakturabetalning framgår vid köptillfället.

    3.5 Explicit Pay erbjuder betalning via Swish genom betaltjänsten vid vissa typer av köp. Betalning förmedlas endast utav Explicit AB med hjälp av integration så betalning hanteras via näringsidkarens anslutna Swish nummer. För att kunna betala med Swish behöver Användaren vara folkbokförd i Sverige samt inneha ett BankID samt godkännas vid Explicit AB säkerhetskontroller som genomförs vid köp. Övriga villkor och avgifter för Swishbetalning framgår vid köptillfället.

  • 4.1 Vid betalning via faktura samarbetar Butiken/Näringsidkaren med Explicit AB, nedan Explicit Pay. Samtliga fakturor är av Butiken överlåtna till Explicit Pay. Detta innebär att betalning ska erläggas till Explicit.

    För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättningen för att en fysisk person ska få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige, är över 18 år och inte ha några betalningsanmärkningar.

    Sedvanlig kreditprövning sker efter att du angivit ditt personnummer eller företagets organisationsnummer i kassan. Genom att handla mot faktura accepterar du att Explicit kan komma att inhämta en kreditupplysning. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall att skickas till dig såvida upplysningen inte avser juridisk person.

    4.2 Betalning ska vara Explicit tillhanda inom 14 dagar från fakturadatum, om inte annat väljs vid köptillfället. Företag som betalar mot faktura måste vara registrerade i Sverige och ska betala inom 30 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning utgår lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

    4.3 Butikens villkor gäller, se deras villkor på näringsidkarens hemsida.

    4.4 Explicit Pay tar ut följande avgifter vid utställande av fakturor.

    • Fakturaavgift – Utställd faktura till köpare där Fakturaavgift tillkommer utöver produktvärde.

    • Påminnelseavgift – Avgift för påminnelsefaktura tillkommer på faktura om utställd faktura är obetald på förfallodatumet.

    • Inkassoavgift – Inkassoavgift tillkommer om påminnelsefakturan inte är betalda på förfallodatumet.

    4.5 På förfallodagen ska hela det angivna beloppet inklusive avgifter vara redovisat på angivit inbetalningskonto för Explicit AB. Om beloppet inte finns redovisat så tillkommer en påminnelseavgift vid utebliven betalning och en ny förfallodag skapas. Sker ingen betalning därefter kommer fordran att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

  • 5.1 Vissa Näringsidkare erbjuder betalning med Swish via Explicit Pay integration. När du betalar med Swish till Näringsidkare inkluderas tjänsten köparskydd för dig som konsument. För att betala via Swish behöver du ha Swish-appen och Mobilt BankID installerat på din enhet. Observera att Swish debiteras direkt vid köptillfället. Ingen avgift tillkommer vid betalning med Swish. Vid återköp återförs pengarna till ditt bankkonto genom en ny Swish-betalning från Näringsidkare.

    5.2 Om din beställda vara inte levereras som avtalats omfattas du av Explicit Pays köparskydd (”Köparskydd”) som ger dig extra trygghet. Det innebär att Explicit Pay vid behov hjälper dig och butiken du handlat hos att komma fram till en lösning eller att du får pengarna tillbaka. I första hand ska du vända dig till butiken vid eventuella problem och frågor om din order.

    5.3 Köparskydd gäller endast för konsumenter vid köp av fysiska varor och vid betalning hos Explicit Pay med Swish. (Till exempel gäller inte Köparskydd vid köp av icke-fysiska varor så som evenemang och tjänster, eller för köp mellan företag/näringsidkare). Observera att butikens köpevillkor, och villkor för återbetalning, gäller företrädesvis och Köparskydd kan inte användas för att påkalla garantier som inte erbjudits i köpevillkoren. Du måste ha varit tillgänglig för att ta emot leveransen alternativt följt instruktioner för utlämning hos ombud som de meddelats dig. Köparskydd gäller upp till 10 dagar från everanstillfället dock högst 30 dagar från betalningstillfället. Konsumentskyddslagstiftningen gäller företrädesvis och åsidosätts inte av Köparskyddet.

    5.4 Explicit Pay tar inte emot några inbetalningar via Swish utan alla betalningar som betalas via Explicit Pay betalas direkt till Näringsidkarens anslutna Swish konto.

  • Tjänsten innebär även att Explicit använder din information för att erbjuda förbättrade kreditbedömningar baserade på din betalningsförmåga. Genom att använda Tjänsten så tillåter du Explicit att behandla din information i syfte att förbättra vår bedömning av din kreditvärdighet när du väljer att betala med Explicit eller använder andra finansiella tjänster som erbjuds av Explicit. I vissa fall kommer den informationen som vi erhåller även att göra det möjligt för oss att kontinuerligt tillhandahålla dig med våra kreditfaciliteter.

  • Explicit Pay behandlar Användares uppgifter i enlighet med Explicits Integritetspolicy. För det fall att Användare registrerat sig i Tjänsten anonymt eller under falsk identitet, och Explicit Pay av säkerhetsskäl eller annat skäl har behov av att fastställa Användarens verkliga identitet, ska Användaren medverka till detta genom att till Explicit Pay lämna de uppgifter om sig själv, eller om annan Användare, som Explicit Pay efterfrågar. Användare godkänner även att Explicit Pay på detta sätt kan komma att motta uppgifter om Användare från annan Användare.

    7.1 Utformning och förvaring av lösenord etc. Användare är skyldig att följa Explicit Pays vid var tid gällande rutiner och säkerhetsinstruktioner för utformning av lösenord eller annan säkerhetsparameter. Användare förbinder sig att bevara lösenord och/eller annan säkerhetsparameter på ett betryggande sätt, dvs. så att de förblir otillgängliga för obehöriga. Lösenordet är personligt och får inte överlåtas eller användas av annan än Användare. Användare ska snarast anmäla till Explicit Pay via mejladress info@explicitpay.se om det finns anledning att anta att någon obehörig fått tillgång till eller kännedom om lösenord och/eller motsvarande information.

    7.2 Obehörigt utnyttjande Om Användare underlåter att följa säkerhetsinstruktionerna enligt punkten 7.1 ovan är Användare alltid ansvarig för skada som åsamkas Explicit Pay och Användaren som uppkommer till följd av att annan obehörigen använder Användarens Konto. Även om lösenord, autentiseringsåtgärder eller annan säkerhetsparameter har utformats enligt Explicit Pays vid var tid gällande säkerhetsinstruktioner, är Användare ansvarig för skada som åsamkas Explicit Pay och Användaren som uppkommer till följd av att Användarens Konto använts obehörigen, om Användare:

    a) avslöjat lösenordet för annan

    b) genom grov oaktsamhet medverkat till att lösenordet kommit till annans kännedom

    c) haft anledning att anta att lösenord kommit till annans kännedom, om Användare inte snarast efter upptäckten

    anmält förlusten hos Explicit Pay och bytt lösenord eller vidtagit annan säkerhetsåtgärd enligt Explicit Pays vid var tid gällande äkerhetsinstruktioner.

  • Tjänsten tillhandahålls i regel 24 timmar per dygn, sju dagar i veckan. Explicit Pay garanterar emellertid inte att Tjänsten är fri från fel eller avbrott under ovanstående tid. Explicit Pay ska alltid ges möjlighet att rätta brist i Tjänsten innan avtalsbrott ska anses föreligga. Explicit Pay har rätt att vidta ändringar av driftsmetoder, tekniska specifikationer, system, öppettider m.m. såvitt avser Tjänsten. Explicit Pay har vidare, i rimlig omfattning, alltid rätt att stänga Tjänsten för exempelvis service och uppgraderingar. Se vidare under punkt 17.

  • En Användare som vill åberopa fel i Tjänsten ska underrätta Explicit Pay härom inom skälig tid efter det att han/hon märkt eller bort märka felet genom att via mejladress info@explicitpay.se. Gör Användare inte det, går rätten att åberopa felet förlorad. Reklamationen ska ange hur felet yttrar sig.

  • Avtal om köp av vara, tjänst eller annan nyttighet ingås mellan två Användare som agerar köpare respektive säljare. Explicit Pay är inte part i denna relation och har inget ansvar, vare sig gällande funktion, kvalitet, leverans eller annat, för de varor, tjänster eller andra nyttigheter som Användare betalar genom Tjänsten. Om Användare (säljare eller köpare) vill reklamera annan Användares (säljare eller köpare) prestation, ska Användare således vända sig direkt till den andra Användaren.

  • Explicit Pay tillämpar avgifter som anges vid var tid gällande prislista som återfinns på avgiftssidan på www.explicitpay.se. Explicit Pay avgifter och eventuella andra kostnader med betalningsvillkor anges på fakturan.

  • 12.1 Explicit Pay ersätter Användare endast för dennes styrkta och skäliga direkta kostnader som uppkommit som en direkt följd av vårdslöshet från Explicit Pays sida. Användare har således inte någon rätt till ersättning för indirekta kostnader, skador eller förluster, såsom t ex utebliven vinst, kostnader som blivit onyttiga eller andra följdskador.

    12.2 Explicit Pay har ingen ersättningsskyldighet eller annat ansvar om Explicit Pay kan visa att skada som åsamkats Användare beror på omständighet utanför Explicit Pays kontroll och som Explicit Pay inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och vars följder Explicit Pay inte skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Detta gäller också om underleverantör eller annan med vilken Explicit Pay samarbetar förhindras att fullgöra sina åtaganden på grund av sådan omständighet som härvid avses. Ovanstående begränsning gäller inte för det fall Explicit Pay genom vårdslöshet orsakat skadan.

    12.3 Explicit Pay svarar inte för skada som orsakats av fel i det allmänna telefonnätet eller teknisk utrustning som inte tillhör Explicit Pay. Inte heller ansvarar Explicit Pay för skada som orsakats av att transaktioner avvisats eller av att Användarens Konto spärrats felaktigt om Explicit Pay vid tiden för spärrningen hade skälig anledning att anta att åtgärden var befogad.

    12.4 För det fall ansvar för Explicit Pay enligt punkten 12.1 till 12.3 skulle befinnas föreligga ska detta under alla förhållanden vara begränsat till 1500 kr per år.

    12.5 Användare ska ersätta Explicit Pay för den skada som Explicit Pay lider på grund av avtalsbrott av Användaren. Användaren ska dessutom hålla Explicit Pay skadelöst vid eventuella krav från tredje man gentemot Explicit Pay till följd av Användarens användning av Tjänsten i strid med dessa Villkor och/eller gällande lag, författning eller annan föreskrift.

  • Samtliga immateriella rättigheter och tekniska lösningar avseende Tjänsten tillhör Explicit Pay eller tredje man med vilken Explicit Pay samarbetar, och får inte nyttjas av Användare utöver vad som krävs för Tjänstens nyttjande enligt gällande Villkor.

  • Skriftliga meddelanden från Explicit Pay till Användare sänds via Explicit Pay mejladress info@explicitpay.se Email som på så sätt har sänts till Användare ska anses ha kommit Användare tillhanda senast påföljande dag förutsatt att påföljande dag är en helgfri veckodag.

    Kontaktuppgifter till Explicit finns under punkt 1.

  • Kontot och rätt att betala är personligt och Användare äger inte rätt att överlåta rättigheter eller skyldigheter enligt dessa Villkor till annan utan Explicit Pays skriftliga godkännande. Explicit Pay äger rätt att helt eller delvis överlåta rättigheter och skyldigheter enligt dessa Villkor till annan part utan samtycke från Användare.

  • Explicit Pay har rätt att från tid till annan göra tillägg och ändringar i dessa Villkor och prislista. Användare ska underrättas om sådana ändringar eller tillägg senast fjorton (14) dagar före ikraftträdandet. Användare som inte accepterar aviserade ändringar eller tillägg har rätt att säga upp dessa Villkor på sätt som anges i punkten 7. Explicit Pay har alltid rätt att med omedelbar verkan vidta de ändringar (inkl. prisändring) som föranleds av lag, förordning eller myndighetsbeslut.

  • För klagomål tillämpas informationen som tillhandahålls på www.explicitpay.se och detta avtal. Om du har problem med tjänsten kan du få hjälp från vår kundservice. Du har rätt att lämna in klagomål relaterade till tjänsten. I sådana fall ber vi dig att läsa informationen om feedback och klagomål på vår webbplats. Om du har ett klagomål gentemot Explicit, kan du lämna in det till vår kundservice genom att skicka ett e-postmeddelande. Om vi inte lyckas lösa ditt klagomål, kan du ta ditt ärende vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Explicit deltar i sådana förfaranden och är skyldiga att göra det enligt gällande lag. Mer information finns på ARN:s webbplats: https://www.arn.se. Du kan lämna in ditt klagomål på något av Europeiska unionens officiella språk via ODR-plattformen som tillhandahålls av Europeiska kommissionen: https://ec.europa.eu/consumers/odr/. Klagomålet kommer därefter att överlämnas till ARN. Du kan också kontakta ARN på svenska via post eller personligen: Allmänna reklamationsnämnden, Postbox 174, 101 23 Stockholm, Sverige, Besöksadress: Kungsholmstorg 5, Stockholm.

  • Detta avtal regleras av svensk lag. Tvist angående tolkning och tillämpning av dessa Villkor, som inte kan lösas efter förhandling mellan parterna, ska avgöras i svensk domstol enligt svensk rätt.